Ztráta občanky: Kolik zaplatíte za nový průkaz v roce 2024?

Ztráta Občanky Cena

Poplatek za vydání nové občanky po ztrátě

Pokud dojde ke ztrátě občanského průkazu, je nutné zaplatit správní poplatek za vydání nového dokladu. V současné době činí tento poplatek 200 Kč. Tato částka je stanovena zákonem o správních poplatcích a je jednotná pro celé území České republiky. Je důležité si uvědomit, že tento poplatek se vztahuje pouze na případy, kdy došlo ke ztrátě, odcizení nebo poškození občanského průkazu z nedbalosti.

V případě, že občan přijde o občanský průkaz nikoliv vlastní vinou, například při živelní pohromě nebo se stane obětí trestného činu, může být od poplatku osvobozen. K tomu je však potřeba doložit příslušné dokumenty, například protokol od Policie ČR nebo potvrzení o živelní pohromě. Osvobození od poplatku není automatické a je vždy na posouzení příslušného správního orgánu.

Při ztrátě občanského průkazu je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit na nejbližším obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterémkoliv pracovišti Czech POINT. Současně s tím je vhodné požádat o vydání nového občanského průkazu. Správní poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o nový doklad. Platbu lze provést v hotovosti přímo na přepážce nebo platební kartou, některé úřady umožňují i platbu převodem na účet.

Je třeba počítat s tím, že kromě samotného poplatku za vydání nového občanského průkazu mohou vzniknout i další náklady. Například pokud potřebujeme vystavit dočasný doklad totožnosti, je za něj účtován samostatný poplatek. Stejně tak může být zpoplatněno pořízení nové fotografie, pokud ji nemáme k dispozici v digitální podobě v registru.

Zákon také pamatuje na situace opakované ztráty občanského průkazu. Výše poplatku zůstává stejná i v případě, že občan ztratí doklad opakovaně. Nicméně v takovém případě může být zahájeno přestupkové řízení pro nedbalé zacházení s úředním dokladem, které může vyústit v udělení pokuty až do výše 10 000 Kč.

Pro urychlení celého procesu je vhodné mít s sebou při návštěvě úřadu další doklad totožnosti, například cestovní pas nebo řidičský průkaz. Standardní lhůta pro vydání nového občanského průkazu je 30 dnů. V případě potřeby lze požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě, což je však spojeno s vyšším správním poplatkem. Do pěti pracovních dnů činí poplatek 500 Kč, do 24 hodin v pracovních dnech dokonce 1000 Kč.

Lhůty pro vyřízení občanského průkazu

Při ztrátě občanského průkazu je třeba počítat s různými časovými lhůtami pro jeho vyřízení. Standardní doba pro vydání nového občanského průkazu je 30 dnů od podání žádosti. Tato lhůta platí pro běžné vyřízení, kdy není potřeba spěchat. V případě, že občan potřebuje doklad rychleji, může využít zrychleného řízení, které je však spojeno s vyšším správním poplatkem.

Při ztrátě občanského průkazu činí správní poplatek za vydání nového dokladu 200 Kč. Pokud však občan požaduje vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů, správní poplatek se zvyšuje na 500 Kč. Pro ty, kteří potřebují občanský průkaz skutečně urgentně, existuje možnost vyřízení do 24 hodin v pracovních dnech, což je zpoplatněno částkou 1000 Kč.

Je důležité zmínit, že uvedené lhůty začínají běžet následující pracovní den po dni podání žádosti. Při expresním vyřízení do 24 hodin lze nový doklad převzít následující pracovní den po podání žádosti. Občané by měli vzít v úvahu, že v případě podání žádosti v pátek bude doklad k vyzvednutí až v pondělí, pokud se nejedná o státní svátek.

Při ztrátě občanského průkazu je nutné tuto skutečnost neprodleně nahlásit na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterékoliv služebně Policie ČR. Za nenahlášení ztráty občanského průkazu hrozí pokuta až do výše 10 000 Kč. Po nahlášení ztráty dostane občan potvrzení o občanském průkazu, které dočasně slouží jako náhradní doklad totožnosti.

Při podání žádosti o nový občanský průkaz po ztrátě není nutné předkládat fotografii, neboť se pořizuje přímo na úřadě. Je však potřeba počítat s časovou rezervou pro tento úkon. Doba platnosti nově vydaného občanského průkazu je standardně 10 let u osob starších 15 let, bez ohledu na to, zda se jedná o výměnu po ztrátě či běžnou výměnu při končící platnosti.

V případě, že občan potřebuje cestovat do zahraničí a nemá platný cestovní pas, může požádat o vydání občanského průkazu v kratší lhůtě. Je však třeba mít na paměti, že občanský průkaz lze použít pouze pro cestování v rámci Evropské unie a několika dalších evropských zemí. Pro cesty mimo EU je vždy nutný cestovní pas.

Úřady jsou povinny dodržovat stanovené lhůty pro vydání občanského průkazu, nicméně ve výjimečných případech, jako jsou technické problémy nebo mimořádné situace, může dojít k mírnému prodloužení doby vyřízení. O takové situaci by měl být žadatel včas informován.

Potřebné doklady k vystavení náhradní občanky

Pro vyřízení náhradní občanské průkazu po jeho ztrátě či odcizení je nutné předložit několik důležitých dokumentů. Základním požadavkem je osobní návštěva příslušného úřadu, kde je třeba doložit svoji totožnost. Pokud nemáte k dispozici žádný průkaz s fotografií, můžete požádat o potvrzení identity dva důvěryhodné svědky, kteří vás osobně znají. Tito svědci musí předložit vlastní platné občanské průkazy.

K vystavení náhradní občanky budete potřebovat rodný list, který slouží jako základní doklad pro ověření vašich osobních údajů. V případě, že jste ženatý či vdaná, je nutné doložit také oddací list. Rozvedení občané musí předložit pravomocné rozhodnutí o rozvodu manželství. Ovdovělí pak úmrtní list zemřelého manžela či manželky.

Důležitou součástí procesu je uhrazení správního poplatku ve výši 100 Kč, který je stanoven za vydání občanského průkazu za průkaz ztracený, odcizený, poškozený nebo zničený. V případě, že žádáte o vydání občanského průkazu ve lhůtě kratší než 30 dnů, činí správní poplatek 500 Kč. Tento poplatek lze uhradit přímo na místě v hotovosti nebo platební kartou.

K žádosti je také nutné doložit aktuální fotografii, která odpovídá současné podobě žadatele. Fotografie musí splňovat předepsané parametry - musí být průkazového formátu o rozměrech 35 x 45 mm, čelní pohled, neutrální výraz, bez pokrývky hlavy (výjimky jsou možné z náboženských či zdravotních důvodů). Na některých úřadech je možné pořídit fotografii přímo na místě.

V případě, že došlo ke krádeži občanského průkazu, je vhodné předložit protokol od Policie ČR o oznámení odcizení. Při ztrátě občanského průkazu se doporučuje nejprve nahlásit ztrátu na nejbližší služebně Policie ČR nebo na obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Toto oznámení slouží jako prevence před případným zneužitím dokladu.

Pro urychlení procesu vystavení náhradního dokladu je vhodné znát číslo původního občanského průkazu. Pokud si jej nepamatujete, není to překážkou, úřad si jej může dohledat v centrálním registru. Je také užitečné mít s sebou jakýkoliv další doklad s fotografií (například řidičský průkaz nebo cestovní pas), který může pomoci při ověření vaší totožnosti.

Celý proces vyřízení náhradní občanky může trvat až 30 dní, v případě žádosti o expresní vyřízení je možné získat doklad do 24 hodin nebo do 5 pracovních dnů. Je důležité počítat s tím, že do doby vydání nového občanského průkazu vám bude vystaven dočasný doklad totožnosti, který má omezenou platnost.

Ztratit občanku je drahé, ale ztratit svou identitu je k nezaplacení

Radmila Procházková

Kde nahlásit ztrátu občanského průkazu

Ztrátu občanského průkazu je nutné neprodleně nahlásit, abyste předešli případnému zneužití vašich osobních údajů. Ztrátu můžete oznámit na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na kterémkoliv pracovišti Czech POINT. Není tedy nutné navštívit pouze úřad v místě vašeho trvalého bydliště. V případě, že se nacházíte v zahraničí, je třeba ztrátu nahlásit na nejbližším zastupitelském úřadu České republiky.

Při nahlášení ztráty občanského průkazu budete muset zaplatit správní poplatek. Aktuální cena za vydání nového občanského průkazu po ztrátě činí 200 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit přímo na místě, většinou je možné platit jak hotově, tak platební kartou. V případě, že žádáte o vydání občanského průkazu ve zrychleném režimu do 24 hodin pracovního dne, správní poplatek se zvyšuje na 1000 Kč. Při vydání do 5 pracovních dnů činí poplatek 500 Kč.

Na úřadě budete potřebovat prokázat svoji totožnost. Pokud nemáte žádný jiný doklad totožnosti s fotografií (například cestovní pas nebo řidičský průkaz), můžete požádat o součinnost příbuzného nebo známého, který vaši totožnost potvrdí. Úředník s vámi sepíše protokol o ztrátě občanského průkazu a současně můžete rovnou požádat o vydání nového dokladu. K žádosti o nový občanský průkaz budete potřebovat aktuální fotografii, která splňuje předepsané parametry, nebo se můžete nechat vyfotit přímo na úřadě.

Je důležité vědět, že po nahlášení ztráty je váš původní občanský průkaz okamžitě zneplatněn v systému, a to i v případě, že byste ho později našli. Nalezený občanský průkaz je nutné odevzdat na úřad, není možné ho dále používat. Do doby, než obdržíte nový občanský průkaz, vám úřad může vystavit potvrzení o občanském průkazu, které dočasně slouží jako náhradní doklad totožnosti.

Kromě nahlášení ztráty na úřadě je vhodné zvážit také preventivní kroky proti zneužití vašich osobních údajů. Doporučuje se kontaktovat svoji banku a informovat ji o ztrátě dokladu totožnosti, případně požádat o zvýšený dohled nad účtem. Stejně tak je rozumné upozornit svého mobilního operátora a další instituce, kde by mohlo dojít ke zneužití vašich osobních údajů. V případě podezření na zneužití občanského průkazu je vhodné podat oznámení také na Policii České republiky.

Standardní a zrychlené vydání průkazu

Při ztrátě občanského průkazu je nutné počítat s určitými finančními náklady, které se liší podle způsobu vydání nového dokladu. V případě standardního vydání občanského průkazu po jeho ztrátě činí správní poplatek 200 Kč. Tento poplatek je třeba uhradit přímo na úřadě při podání žádosti o nový doklad. Standardní lhůta pro vydání nového občanského průkazu je 30 dnů od podání žádosti, což je doba, kterou většina občanů běžně využívá.

Typ žádosti o občanský průkaz Poplatek
Ztráta, odcizení, poškození OP 200 Kč
Standardní vydání nového OP 0 Kč
Vydání OP do 24 hodin v pracovních dnech 1000 Kč
Vydání OP do 5 pracovních dnů 500 Kč

Pro ty, kteří potřebují nový doklad rychleji, existuje možnost zrychleného vydání. Expresní vydání do 24 hodin je zpoplatněno částkou 1000 Kč. Tato služba je dostupná pouze v pracovních dnech a žadatel si může vyzvednout průkaz již následující pracovní den. Existuje také možnost vydání do 5 pracovních dnů, kdy správní poplatek činí 500 Kč. Tyto zrychlené služby jsou využívány zejména v naléhavých případech, kdy občan potřebuje doklad co nejdříve, například kvůli služební cestě nebo jiným neodkladným záležitostem.

Je důležité si uvědomit, že uvedené částky se vztahují pouze k vydání nového průkazu po ztrátě. Pokud občan žádá o první občanský průkaz nebo o výměnu průkazu z důvodu končící platnosti, jsou poplatky odlišné. V případě ztráty je navíc nutné nejprve nahlásit ztrátu na kterémkoliv obecním úřadě obce s rozšířenou působností nebo na kterémkoliv oddělení policie ČR. Toto oznámení je bezplatné, ale je nezbytným krokem před žádostí o nový doklad.

Při podání žádosti o nový občanský průkaz je třeba počítat s tím, že kromě správního poplatku budete potřebovat také další náležitosti. Mezi ně patří především doklad totožnosti (například cestovní pas) nebo rodný list. V případě, že nemáte k dispozici žádný doklad totožnosti s fotografií, bude nutné doložit svou totožnost svědectvím dvou důvěryhodných osob.

Správní poplatky lze na většině úřadů hradit v hotovosti nebo platební kartou. Některé úřady nabízejí také možnost platby převodem na účet, je však nutné si tuto možnost předem ověřit. Po zaplacení poplatku obdržíte potvrzení o úhradě, které je součástí žádosti o vydání nového občanského průkazu. V době čekání na nový průkaz může občan požádat o vydání dočasného potvrzení o občanském průkazu, které slouží jako náhradní doklad totožnosti. Toto potvrzení je vydáváno bezplatně a jeho platnost je omezena na dobu nezbytně nutnou.

Platnost nově vydaného občanského průkazu

Když dojde ke ztrátě občanského průkazu a je nutné vydat nový, je důležité vědět, jak dlouho bude tento nově vydaný doklad platný. Standardní doba platnosti nového občanského průkazu je 10 let pro osoby starší 15 let. Tato doba platnosti je stejná bez ohledu na to, zda se jedná o výměnu z důvodu ztráty, odcizení nebo běžné výměny při končící platnosti.

V případě ztráty občanského průkazu je třeba počítat s tím, že za vydání nového dokladu je nutné zaplatit správní poplatek. Aktuální cena za vydání nového občanského průkazu po ztrátě činí 200 Kč. Tento poplatek je stanoven zákonem a je jednotný pro celé území České republiky. Je důležité zmínit, že pokud došlo k odcizení občanského průkazu a toto odcizení bylo řádně nahlášeno Policii ČR, která o tom vydala potvrzení, správní poplatek za vydání nového dokladu se neplatí.

Nově vydaný občanský průkaz po ztrátě má stejné bezpečnostní prvky a vzhled jako standardně vydávaný doklad. Obsahuje biometrické údaje a strojově čitelnou zónu, což zvyšuje jeho bezpečnost a snižuje riziko případného zneužití. V současné době se vydávají výhradně občanské průkazy ve formě plastové karty s čipem, které nahradily dřívější papírové doklady.

Je třeba mít na paměti, že v některých specifických případech může být doba platnosti nového občanského průkazu kratší než standardních 10 let. Například u osob s trvalým pobytem na území ČR, které nemají státní občanství České republiky, se občanský průkaz vydává s platností na 5 let. Podobně může být doba platnosti upravena i v jiných zvláštních případech stanovených zákonem.

Při převzetí nového občanského průkazu je důležité zkontrolovat všechny uvedené údaje a také datum platnosti dokladu. Datum platnosti je vytištěno na přední straně průkazu a je klíčové pro plánování budoucí výměny. Občanský průkaz je možné vyměnit nejdříve 6 měsíců před skončením jeho platnosti. Je však vhodné nenechávat výměnu na poslední chvíli, protože v případě ztráty či poškození průkazu těsně před koncem jeho platnosti by mohlo dojít k nepříjemným komplikacím.

V souvislosti s platností nového občanského průkazu je také důležité vědět, že jeho držitel je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu při změně trvalého pobytu, rodinného stavu nebo při změně příjmení. V těchto případech se správní poplatek za vydání nového dokladu neplatí, pokud je žádost podána do 15 pracovních dnů od změny. Pokud by však došlo ke ztrátě občanského průkazu krátce po některé z těchto změn, standardní poplatek 200 Kč by již byl vyžadován.

Sankce za nenahlášení ztráty dokladu

Pokud dojde ke ztrátě občanského průkazu, je každý občan ze zákona povinen tuto skutečnost neprodleně nahlásit příslušnému úřadu. Nenahlášení ztráty občanského průkazu může vést k udělení vysoké pokuty, která se může vyšplhat až na 10 000 Kč. Tato sankce není stanovena náhodně, ale reflektuje závažnost situace, kdy ztracený doklad může být zneužit k nezákonným aktivitám.

V případě, že občan zjistí ztrátu svého občanského průkazu, měl by okamžitě kontaktovat nejbližší pracoviště Czech POINT nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností. Za standardní vydání nového občanského průkazu po ztrátě předchozího dokladu je stanovena částka 200 Kč. Pokud však občan potřebuje vydat občanský průkaz v kratší lhůtě, například do 24 hodin pracovního dne, poplatek se zvyšuje na 1000 Kč. Pro vydání do 5 pracovních dnů činí správní poplatek 500 Kč.

Důležité je si uvědomit, že samotný poplatek za vydání nového dokladu je ve skutečnosti tou nejmenší finanční zátěží, kterou může občan v souvislosti se ztrátou občanského průkazu nést. Mnohem závažnější jsou případné sankce za pozdní nahlášení nebo nenahlášení ztráty. Úřady přistupují k této problematice velmi přísně, protože ztracený občanský průkaz může být zneužit k různým podvodům, včetně identity theft nebo uzavírání podvodných smluv.

Správní orgán při stanovení výše pokuty za nenahlášení ztráty přihlíží k několika faktorům. Mezi ně patří zejména doba, která uplynula mezi ztrátou dokladu a jejím nahlášením, případné důsledky, které mohly vzniknout v důsledku pozdního nahlášení, a také to, zda se jedná o první pochybení nebo opakovaný přestupek. V případě opakovaného provinění může být sankce ještě přísnější a může dosáhnout až horní hranice zákonné sazby.

Je třeba zdůraznit, že občanský průkaz zůstává majetkem České republiky a jeho držitel je pouze oprávněným uživatelem. Proto je každý občan povinen s dokladem zacházet tak, aby nedošlo k jeho ztrátě, odcizení nebo poškození. Pokud dojde ke ztrátě občanského průkazu v zahraničí, je nutné tuto skutečnost nahlásit nejbližšímu zastupitelskému úřadu České republiky. Ten následně informuje příslušné orgány v České republice a pomůže s vyřízením náhradního dokladu pro návrat do vlasti.

Prevence je v tomto případě mnohem lepší než následné řešení problémů. Proto je doporučeno nosit občanský průkaz v bezpečném pouzdře a pravidelně kontrolovat jeho přítomnost. V případě, že občan často cestuje nebo se pohybuje v rizikovém prostředí, může být vhodné pořídit si kopii dokladu, která sice nemá právní hodnotu originálu, ale může pomoci při prokazování totožnosti v případě ztráty původního dokladu.

Postup při nálezu ztracené občanky

Pokud naleznete cizí občanský průkaz, je vaší zákonnou povinností jej bezodkladně odevzdat. Nález můžete nahlásit na kterémkoliv obecním či městském úřadě s rozšířenou působností, policejní stanici nebo jej můžete předat přímo na pracoviště Czech POINT. Úřady následně zajistí předání dokladu jeho právoplatnému majiteli nebo jeho skartaci v případě, že již byl vydán doklad nový.

V případě, že jste naopak svůj občanský průkaz ztratili, je nutné tuto skutečnost co nejdříve nahlásit. Za ztrátu občanského průkazu je účtován správní poplatek ve výši 200 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o vydání nového dokladu. Je důležité si uvědomit, že ztráta občanského průkazu může mít vážné následky, protože doklad může být zneužit k různým podvodným jednáním.

Při žádosti o nový občanský průkaz po ztrátě je třeba počítat s tím, že standardní doba vyřízení je 30 dní. V případě urgentní potřeby lze požádat o vydání občanského průkazu ve zkrácené lhůtě, což je však spojeno s vyšším správním poplatkem. Za vydání do 24 hodin v pracovních dnech zaplatíte 1000 Kč, do 5 pracovních dnů pak 500 Kč.

K vydání nového občanského průkazu budete potřebovat další doklad totožnosti, například cestovní pas nebo řidičský průkaz. Pokud nemáte k dispozici žádný jiný doklad totožnosti, bude nutné vaši totožnost ověřit jiným způsobem, například prostřednictvím svědka, který vás osobně zná a může vaši totožnost potvrdit.

Je důležité zmínit, že pokud se váš ztracený občanský průkaz později najde, není možné jej znovu používat. Nalezený doklad je nutné odevzdat příslušnému úřadu k likvidaci, protože v systému je již evidován jako neplatný a byl vám vystaven doklad nový. Používání nalezeného občanského průkazu po nahlášení jeho ztráty a vydání nového by mohlo být kvalifikováno jako přestupek.

V případě nálezu cizího občanského průkazu je také možné jej vhodit do jakékoliv poštovní schránky České pošty. Pošta zajistí jeho předání příslušným úřadům. Tento způsob je velmi praktický, protože poštovní schránky jsou snadno dostupné a není nutné kvůli odevzdání dokladu osobně navštěvovat úřad. Je však vhodné doklad vložit do obálky s poznámkou Nalezený občanský průkaz pro snazší identifikaci obsahu.

Ochrana před zneužitím ztraceného průkazu

Při ztrátě občanského průkazu je naprosto zásadní jednat rychle a zodpovědně, protože ztracený doklad může být zneužit k různým podvodným aktivitám. Okamžitě po zjištění ztráty je nutné navštívit nejbližší pracoviště Czech POINT nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností, kde lze průkaz zablokovat. Tato služba je poskytována zdarma a funguje nepřetržitě. Blokace průkazu znamená, že se doklad automaticky stává neplatným a je zanesen do evidence neplatných dokladů.

Za vydání nového občanského průkazu po ztrátě je stanoven správní poplatek 200 Kč. Tento poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o nový doklad. V případě, že došlo ke krádeži průkazu a tuto skutečnost doložíte protokolem od Policie ČR, můžete být od poplatku osvobozeni. Je důležité si uvědomit, že samotná cena za vydání nového průkazu je v porovnání s potenciálními škodami, které by mohl způsobit zneužitý doklad, zanedbatelná.

Pro maximální ochranu před zneužitím ztraceného průkazu je vhodné podniknout další preventivní kroky. Doporučuje se kontaktovat svoji banku a informovat ji o ztrátě dokladu. Banky mají vlastní bezpečnostní protokoly a mohou zavést dodatečná opatření pro ochranu vašeho účtu. Stejně tak je rozumné uvědomit mobilního operátora, aby nemohlo dojít k neoprávněnému převodu telefonního čísla nebo zřízení nových služeb na ztracený doklad.

V dnešní době je také důležité myslet na možnost zneužití identity v online prostředí. Proto je vhodné změnit hesla k důležitým účtům a službám, kde jste používali údaje z občanského průkazu k identifikaci. Zvláštní pozornost věnujte datové schránce, pokud ji vlastníte. V případě podezření na zneužití identity je možné požádat o výpis z evidence obyvatel, který ukáže, zda někdo neprovedl změny v osobních údajích.

Prevence před budoucím zneužitím zahrnuje také monitoring vlastního účtu v registru dlužníků a kontrolu výpisu z úvěrového registru. Pachatelé totiž často využívají ztracené doklady k uzavírání půjček nebo nákupům na splátky. Pokud zjistíte jakékoliv nesrovnalosti, je nutné okamžitě kontaktovat příslušné instituce a podat trestní oznámení na policii.

Pro případ budoucí ztráty dokladu je užitečné mít naskenovanou nebo ofotografovanou kopii občanského průkazu uloženou na bezpečném místě. Tyto kopie mohou významně urychlit proces vyřizování nového dokladu a pomohou při prokazování identity v době, kdy čekáte na vydání nového průkazu. Je však důležité tyto kopie bezpečně uložit a chránit je před zneužitím stejně jako originální doklad.

Dočasné potvrzení totožnosti bez občanky

V případě ztráty občanského průkazu je nutné okamžitě navštívit nejbližší pracoviště Czech POINT nebo obecní úřad s rozšířenou působností. Poplatek za vydání nového občanského průkazu po ztrátě činí 200 Kč. Tento správní poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o nový doklad. V mezidobí, než bude vystaven nový občanský průkaz, obdrží žadatel dočasné potvrzení totožnosti, které je platné po dobu 2 měsíců od data vystavení.

Dočasné potvrzení totožnosti je úřední dokument, který dočasně nahrazuje ztracený občanský průkaz a obsahuje základní identifikační údaje držitele. Vydání tohoto potvrzení je bezplatné a probíhá současně s nahlášením ztráty občanského průkazu. Je důležité si uvědomit, že toto potvrzení má omezenou funkčnost a nemusí být akceptováno ve všech situacích, kde je běžně vyžadován občanský průkaz.

Při vyřizování dočasného potvrzení totožnosti je třeba předložit jakýkoliv doklad s fotografií, pokud je k dispozici (například cestovní pas nebo řidičský průkaz). V případě, že žadatel nemá k dispozici žádný doklad s fotografií, může jeho totožnost potvrdit důvěryhodná osoba, která se prokáže platným občanským průkazem. Úřad může také ověřit totožnost žadatele pomocí databáze občanských průkazů.

V současné době je standardní doba pro vydání nového občanského průkazu 30 dní od podání žádosti. Za příplatek 500 Kč je možné požádat o expresní vydání do 5 pracovních dnů. Celková cena za vydání nového občanského průkazu po ztrátě se tedy může pohybovat od 200 Kč do 700 Kč, v závislosti na zvolené rychlosti vyřízení.

Je důležité zmínit, že dočasné potvrzení totožnosti nelze použít pro cestování do zahraničí ani jako cestovní doklad v rámci Evropské unie. Pro tyto účely je nutné mít platný cestovní pas. Pokud tedy plánujete v době bez občanského průkazu cestovat do zahraničí, je vhodné si současně požádat i o vydání cestovního pasu.

Při ztrátě občanského průkazu v zahraničí je situace komplikovanější. V takovém případě je nutné kontaktovat nejbližší zastupitelský úřad České republiky, který může vydat náhradní cestovní doklad pro návrat do České republiky. Po návratu je pak nutné do 15 dnů požádat o vydání nového občanského průkazu na příslušném úřadě.

Dočasné potvrzení totožnosti obsahuje jméno, příjmení, datum a místo narození, rodné číslo, adresu trvalého pobytu a fotografii držitele. Dokument je opatřen úředním razítkem a podpisem oprávněné úřední osoby. I když má omezené využití, jedná se o oficiální doklad, který by měl být akceptován státními institucemi a ve většině běžných situací, kdy je vyžadováno prokázání totožnosti.

Publikováno: 01. 06. 2025

Kategorie: cestování