Dieta při průjmu: Co jíst a čemu se vyhnout

Dieta Při Průjmu

Banány

Banány jsou často doporučovány jako součást diety při průjmu. Obsahují totiž rozpustnou vlákninu, která pomáhá zahušťovat stolici. Navíc jsou bohaté na draslík, který se z těla může během průjmu ztrácet. Draslík je důležitý elektrolyt, který pomáhá regulovat rovnováhu tekutin v těle.

Při zařazování banánů do jídelníčku během průjmu je důležité dbát na zralost. Nezralé banány obsahují více rezistentního škrobu, který může průjem zhoršovat. Vybírejte proto banány zralé, ideálně s hnědými skvrnami na slupce.

Banány můžete konzumovat samostatně, přidat je do jogurtu, ovesné kaše nebo z nich připravit banánové pyré.

Pamatujte však, že banány nejsou samospásným řešením průjmu. Je důležité dodržovat pitný režim a konzumovat i další potraviny vhodné při průjmu, jako jsou například rýže, vařená mrkev nebo suchary. V případě přetrvávajících nebo závažných obtíží vždy vyhledejte lékařskou pomoc.

Rýže

Rýže je základní potravinou v mnoha kulturách a je také skvělou volbou při průjmu. Je lehce stravitelná a nezatěžuje trávicí systém. Bílá rýže má nižší obsah vlákniny než hnědá rýže, což z ní dělá vhodnější volbu při akutním průjmu. Vláknina, i když je obecně prospěšná pro trávení, může dráždit střeva během epizody průjmu.

Při vaření rýže pro dietu při průjmu je důležité ji dobře povařit a nepoužívat příliš mnoho koření. Můžete ji podávat samotnou nebo s dušenou zeleninou, jako je mrkev nebo cuketa. Vyhněte se smažené rýži, rýži s vysokým obsahem tuku a rýži s přidaným cukrem, protože tyto varianty mohou zhoršit příznaky průjmu.

Rýžový odvar je dalším skvělým způsobem, jak využít rýži při průjmu. Rýžový odvar dodává tělu tekutiny a elektrolyty, které jsou ztraceny během průjmu. Pro přípravu rýžového odvaru jednoduše povařte hrnek rýže ve třech hrnkách vody po dobu 30 minut. Poté rýži sceďte a pijte odvar teplý.

Jablka

Jablka jsou při průjmu často doporučovaným ovocem. Obsahují pektin, rozpustnou vlákninu, která pomáhá zahušťovat stolici. Důležité je konzumovat jablka oloupaná a bez jádřinců, jelikož slupka a jádra obsahují nerozpustnou vlákninu, která může dráždit trávicí trakt a zhoršit průjem. Doporučuje se jíst jablka vařená nebo pečená, protože tepelná úprava snižuje obsah vlákniny a usnadňuje trávení.

Jablečný kompot bez přidaného cukru je také vhodnou volbou při dietě doporučené při průjmu. Poskytuje hydrataci a elektrolyty, které se z těla ztrácejí během průjmu. Další možností je nastrouhané jablko, které se nechá zoxidovat, čímž se zvýší obsah pektinu.

dieta při průjmu

Je důležité si uvědomit, že tolerance na jablka se může u jednotlivých osob lišit. Pokud vám konzumace jablka zhoršuje průjem, je vhodné se jim vyhnout a poradit se s lékařem nebo nutričním terapeutem o vhodných alternativních potravinách.

Toastový chléb

Toastový chléb může být součástí diety při průjmu, ale s určitými omezeními. Bílý toastový chléb, nejlépe pár dní starý, je lehce stravitelný a nezpůsobuje podráždění žaludku a střev. Obsahuje minimum vlákniny, která může při průjmu zhoršovat příznaky. Je důležité vybírat toastový chléb bez semínek a přidaných sladidel, které mohou dráždit trávicí trakt.

Při dietě doporučené při průjmu je vhodné konzumovat toastový chléb s lehce stravitelnými bílkovinami, jako je kuřecí maso, ryby nebo vejce. Vyhněte se máslu, margarínu a tučným sýrům, které mohou průjem zhoršovat. Místo toho zvolte libovou šunku, sýr cottage nebo tvarohovou pomazánku.

Je důležité si uvědomit, že tolerance potravin se u každého liší. Pokud vám toastový chléb způsobuje potíže, je vhodné ho z jídelníčku vyřadit a poradit se s lékařem nebo nutričním terapeutem o vhodných alternativách.

Vařená mrkev

Vařená mrkev je skvělou volbou při potížích s průjmem. Je lehce stravitelná a obsahuje rozpustnou vlákninu, která pomáhá zahušťovat stolici. Navíc je mrkev bohatá na draslík, elektrolyt, který se z těla ztrácí během průjmu.

Při vaření mrkve pro dietu při průjmu je důležité ji důkladně omýt a oloupat. Můžete ji vařit v páře, dusit nebo upéct bez přidaného tuku. Vyhněte se smažené mrkvi, která je pro trávení těžší.

Vařenou mrkev můžete konzumovat samostatně, přidat ji do polévky, pyré nebo rizota. Skvěle se hodí i k vařenému kuřecímu masu nebo rýži. Důležité je jíst pomalu a v klidu, aby si tělo mohlo odpočinout a zregenerovat se.

Kuřecí vývar

Kuřecí vývar je odjakživa považován za blahodárný pokrm při žaludečních potížích, a to včetně průjmu. Jeho jemná chuť a snadná stravitelnost ho předurčují k tomu, aby byl součástí diety doporučené při průjmu. Vývar dodává tělu potřebné tekutiny a elektrolyty, které se z těla ztrácejí během průjmu. Důležité je připravovat vývar z libového kuřecího masa, ideálně bez kůže, abychom zbytečně nezatěžovali trávicí systém tukem. Pro lepší stravitelnost je vhodné zeleninu z vývaru rozmixovat nebo propasírovat. Dochucovat bychom měli pouze lehce solí a bylinkami, jako je petrželka, libeček nebo tymián. Naopak se vyvarujeme pepři, kari a dalším ostrým kořením, která by mohla dráždit žaludek a střeva. Kuřecí vývar můžeme konzumovat samotný, nebo ho použít jako základ pro další lehká jídla, jako jsou polévky s rýží, nudlemi nebo kuskusem.

dieta při průjmu

Dostatek tekutin

Při průjmu dochází k nadměrným ztrátám tekutin a minerálů, proto je důležité dbát na jejich doplňování. Dehydratace je jedním z největších rizik průjmu, a to zejména u malých dětí a starších osob. Příznaky dehydratace zahrnují žízeň, sucho v ústech, tmavou moč, únavu, závratě a bolesti hlavy. V případě podezření na dehydrataci je nutné ihned vyhledat lékařskou pomoc.

Doporučuje se pít dostatek tekutin, a to i v případě, že nemáte pocit žízně. Vhodné jsou zejména voda, slabý čaj, neslazené minerálky, rehydratační roztoky z lékárny nebo domácí rehydratační roztok. Ten si snadno připravíte smícháním 1 litru převařené vody, 6 lžiček cukru a 1 lžičky soli.

Důležité je pít po malých dávkách a často, aby se organismus stačil s tekutinami vyrovnat. Vyvarujte se naopak sladkým nápojům, kávě a alkoholu, které mohou dehydrataci zhoršovat.

Probiotika

Probiotika jsou živé mikroorganismy, které, pokud jsou konzumovány v dostatečném množství, poskytují hostiteli zdravotní výhody. V souvislosti s dietou při průjmu hrají probiotika důležitou roli v obnově rovnováhy střevní mikroflóry. Průjem, ať už způsobený infekcí, užíváním antibiotik nebo jinými faktory, tuto rovnováhu narušuje. Probiotika pomáhají obnovit přirozenou hladinu prospěšných bakterií ve střevech, čímž zkracují dobu trvání a zmírňují intenzitu průjmu.

Dieta doporučená při průjmu by měla být lehce stravitelná a šetrná k podrážděnému trávicímu traktu. Zahrnuje potraviny jako jsou vařená rýže, brambory, banány, suchary, mrkev nebo jablka bez slupky. Probiotika lze do diety zařadit prostřednictvím fermentovaných potravin, jako je jogurt s živými kulturami, kefír nebo kysané zelí. Další možností je užívání probiotických doplňků stravy, které jsou dostupné v lékárnách.

Při výběru probiotik je důležité dbát na složení a kvalitu produktu. Důležité je zvolit doplněk stravy s dostatečným množstvím živých a aktivních bakteriálních kultur. Vhodný je také výběr probiotik s obsahem různých kmenů bakterií, které se vzájemně doplňují. Vždy je vhodné se poradit s lékařem nebo lékárníkem o vhodném typu a dávkování probiotik, a to zejména u dětí, těhotných a kojících žen nebo u osob s oslabenou imunitou.

Tučná jídla

Při průjmu je stravování klíčové pro zotavení. Vaše tělo ztrácí tekutiny a elektrolyty, takže je důležité je doplnit. Tučná jídla ale v této fázi nejsou vaším přítelem. Zpomalují trávení a zatěžují podrážděný trávicí systém. Vyhněte se smaženým jídlům, tučnému masu, uzeninám, plnotučnému mléku a sýrům, máslu a margarínu, majonéze a tučným dresinkům. Tyto potraviny mohou zhoršit průjem a prodloužit dobu zotavení. Místo toho se zaměřte na lehce stravitelná jídla s nízkým obsahem tuku, jako jsou banány, rýže, jablečné pyré, toasty a vařená zelenina. Jakmile se váš stav zlepší, můžete postupně do jídelníčku zařazovat i potraviny s vyšším obsahem tuku. Pamatujte ale, že je důležité naslouchat svému tělu a v případě potřeby se poradit s lékařem.

dieta při průjmu
Doporučená strava při průjmu
Potravina Doporučení
Banány Ano, obsahují draslík.
Rýže Ano, lehce stravitelná.
Tučná jídla Ne, zatěžují trávení.
Dostatek tekutin Ano, zabraňuje dehydrataci.

Mléčné výrobky

Při průjmu je strava klíčová pro zklidnění trávicího traktu a doplnění ztracených tekutin a elektrolytů. Mléčné výrobky jsou obecně těžce stravitelné kvůli laktóze, mléčnému cukru. Během průjmu se proto doporučuje mléčné výrobky omezit nebo úplně vynechat.

Pokud se bez mléčných výrobků neobejdete, existují alternativy:

Zakysané mléčné výrobky jako jogurt, kefír nebo acidofilní mléko obsahují probiotika, která pomáhají obnovit střevní mikroflóru. Volte bílé varianty bez přidaného cukru a ovoce.

Tvrdé sýry, jako je parmazán nebo čedar, obsahují méně laktózy a jsou lépe stravitelné.

Rostlinné alternativy mléka, jako je mandlové, sójové nebo rýžové mléko, neobsahují laktózu a mohou být vhodnou náhradou.

Pamatujte, že tolerance mléčných výrobků je individuální. Pokud si nejste jisti, poraďte se se svým lékařem nebo nutričním terapeutem o vhodnosti zařazení mléčných výrobků do vašeho jídelníčku během průjmu.

Sladkosti

Při průjmu je strašně důležité dbát na správnou životosprávu a dodržovat dietní doporučení. To zahrnuje i konzumaci sladkostí, která je během této doby značně omezena. Sladkosti obecně obsahují vysoké množství cukru, který může průjem zhoršovat. Cukr totiž na sebe váže vodu ve střevech, což zhoršuje průjem a dehydrataci organismu.

Během diety doporučené při průjmu byste se měli vyhýbat:

čokoládě

dieta při průjmu

bonbónům

sušenkám

dortům

zdoebeným zákuskům

slazeným nápojům

Tyto potraviny jsou těžko stravitelné a dráždí trávící trakt. Obsahují také vysoké množství tuku, který může průjem zhoršovat.

Pokud máte chuť na sladké, můžete si dopřát:

banán

jablečné pyré

rýžový nákyp

piškoty

Tyto potraviny jsou lehce stravitelné a obsahují důležité živiny, které vaše tělo během průjmu potřebuje. Důležité je konzumovat je s mírou a sledovat reakci vašeho těla. Pokud vám některá z těchto potravin zhoršuje průjem, vyřaďte ji ze svého jídelníčku.

Kofein

Kofein je stimulant, který se nachází v kávě, čaji, některých limonádách a čokoládě. I když kofein může mít v malém množství pozitivní účinky na bdělost a energii, ve větším množství může zhoršovat příznaky průjmu. Kofein totiž stimuluje střevní peristaltiku, což je proces, který posouvá potravu trávicím traktem. Zvýšená peristaltika může vést k častějším a vodnatějším stolicím.

Při průjmu je proto vhodné omezit příjem kofeinu. To znamená vyhýbat se kávě, černému a zelenému čaji, energetickým nápojům a dalším nápojům s kofeinem. Místo toho se doporučuje pít dostatek tekutin, které hydratují organismus, jako je voda, slabý bylinkový čaj nebo rehydratační roztoky. Pokud si nejste jisti, zda je daný nápoj vhodný při průjmu, je vždy lepší se poradit se svým lékařem nebo lékárníkem.

Alkohol

Při průjmu je alkohol absolutně nevhodný a je potřeba se mu vyhýbat. Alkohol dráždí trávicí trakt, zhoršuje vstřebávání živin a dehydratuje organismus, což jsou přesně ty věci, kterým se při průjmu chceme vyvarovat. Dehydratace je při průjmu obzvlášť nebezpečná, a alkohol ji jen prohlubuje. Navíc některé alkoholické nápoje, jako je pivo nebo sladké likéry, obsahují cukry, které mohou průjem zhoršit.

I během diety doporučené při průjmu je alkohol nevhodný. Ačkoliv se vám stav může zlepšit, trávicí systém je stále oslabený a potřebuje čas na regeneraci. Alkohol by tento proces narušil a mohl by vést k opětovným zažívacím potížím. Místo alkoholu se zaměřte na dostatečný příjem tekutin, jako je voda, neslazený čaj nebo rehydratační roztoky.

Publikováno: 04. 07. 2024

Kategorie: zdraví

Autor: Lubomir Zivny

Tagy: dieta při průjmu | dieta doporučená při průjmu